Výchovou k dobru - konference
Katedra pedagogiky a psychologie, Katedra kulturních a náboženských studií, Etické fórum ČR a Královéhradecká pobočka České pedagogické společnosti srdečně zvou na eticky zaměřenou konferenci Výchova k dobru.
Konference proběhne ve dnech 14. a 15. ledna 2016 v Objektu společné výuky (budova A, Hradecká 1227, Hradec Králové). Návštěvníci se mohou těšit, vedle řady renomovaných odborníků z České i Slovenské republiky, i na příspěvky prof. Jana Sokola, Ph.D., CSc. či MUDr. Františka Koukolíka, DrSc.
Předběžný rámcový program
Čtvrtek 14. 1. 2016
- 9:00 – 12:00 hod. zahájení konference, plenární zasedání, hlavní referáty
- 13:00 - 17:30 hod. jednání v sekcích a workshopy
(Workshopy budou vedeny lektory Etického fóra: PaedDr. Bc. Květa Trčková, Mgr. Zdislava Vyvozilová, Ing. Marie Jakešová, Mgr. Hana Kachtíková, Mgr. et Mgr. Marta Vacušková). Tematické zaměření sekcí i workshopů bude aktualizováno na internetových stránkách konference - 18:00 hod. společenský večer
Pátek 15. 1. 2016
- 9:00 – 11:30 hod. plenární zasedání, hlavní referáty
- 11:30 - 12:00 hod. jednání v plénu, závěry a zakončení konference
Hlavní sledovaná hlediska a zaměření konference:
Filozofické hledisko: K jakému dobru májí být děti vychovávány? Víme to? Jsme schopni se na tom domluvit a dokonce shodnout? Jak moc nás limituje aktuální společenský vývoj v globálním i lokálním měřítku? Jaká je vlastně naše společnost z hlediska morálních kritérií? Je horší/lepší/jiná? Jak se v průběhu dějin evropského myšlení proměňovaly koncepce vztahu "dobra" a "výchovy"? Filosofie jako "výchova k dobru"? Kde je hranice mezi výchovou a indoktrinací "žádoucími" hodnotami?
Pedagogické hledisko: Může být mravní výchova vůbec součástí formálního vzdělávání? Jakým způsoben morální témata dětem nabízet? Jak je zařazovat do výuky? Má mravní výchova prolínat všemi předměty? Jak to posoudit? Jaký je vliv současné rodiny na morální stránku dětí? V čem je "jiný"? Co vše škola může dělat pro rozvoj mravní stránky dítěte? Lze vychovávat "svobodně" - tedy tak, aby výchova nebyla současně indoktrinací? Kde končí výchova a začíná vzdělávání? Může být předávání hodnot něčím, co rýsuje dělicí čáru mezi těmito dvěma procesy?
Psychologické hledisko: Jsou teorie morálního vývoje stále platné i pro současnou generaci dětí? Lze morální vývoj rozfázovat s ohledem na generační změny u dětí a mládeže? Je snazší/těžší dopracovat se v dnešním světě k morální autonomii? Jak tomu napomáhá změněný způsob života vlivem rozvoje moderních technologií? Jak inovovat posuzování úrovně morálního úsudku? Do jaké míry platí principy situační podmíněnosti morálního chování? Čím je posilován/oslabován proces interiorizace norem?
Univerzita Hradec Králové
Tato akce již proběhla. Zatím není žádný další termín.