17.říjen - pondělí od 20:00 - do 22:42 hodin
Studio A
TONI ERDMANN
Německo 2016, režie Maren Ade, 162 minuty, titulky
H: Peter Simonischek, Sandra Hüller, Michael Wittenborn aj.
Život zestárlého učitele Winfrieda Conradiho uplývá v naprosté rutině, kterou mohutný muž jen občas naruší svou pubertální vášní - drobným žertovným převlekem. Poté, co mu zemře jediný věrný druh, slepý pes, se rozhodne investovat veškerou pozornost do své odcizené dcery Ines, která dělá kariéru v nadnárodní firmě a nemá na nic a na nikoho čas. Po naprostém fiasku první návštěvy v Bukurešti mění Winfried strategii - čeho nemůže dosáhnout jako neúspěšný otec, toho může docílit jeho neforemné alter-ego. A tak se rodí životní kouč - německý ambasador Toni Erdmann, tragikomická figura s absurdní parukou a umělými zuby, která se workoholičce Ines začne plést do života v těch nejméně vhodných momentech. Německá režisérka Maren Ade se vrací s pronikavou a nesmírně vrstevnatou tragikomedií o sblížení otce a dcery, o generaci singles, o světě příkrých rozdílů a o tom, že nejtěžší věcí v životě je neztratit humor.
Festivalové ceny a nominace: nominace na Zlatou palmu, Cannes 2016, Cena FIPRESCI, Cannes 2016
|
18.říjen - úterý od 19:00 - do 20:33 hodin
Studio A
ZDALEKA
Venezuela/Mexiko 2015, režie Lorenzo Vigas, 93 minuty, titulky
Hrají: Alfredo Castro, Luis Silva, Jericó Montilla aj.
Zavedený padesátník, majitel dílny na zubní náhrady Armando, si na ulici vyhlédne Eldera, problémového mladíka, který se protlouká životem na periferii venezuelského hlavního města Caracas. Co začne jako pouliční prostituce se záhy změní v málomluvný, nepředvídatelný a nevyrovnaný vztah, v němž se oba aktéři snaží překonat prvotní agresivitu, distanci a jizvy z vlastní minulosti. Lorenzo Vigas ve svém debutu pracuje s důslednou distancovaností, radikálním výpustkovým vyprávěním a odosobněnými kulisami caracaské periferie. Bouřlivý vztah se tak mění ve zneklidňující sled nedořečených útržků, jejichž síla spočívá právě ve vzdálenosti, kterou film od svých postav udržuje. Zdaleka je působivým obrazem citové vyprázdněnosti, manipulativnosti i toho, že někdy je právě sblížení s jiným člověkem tím, co může nakonec fatálně odhalit nepřekonatelnou hloubku naší samoty.
Festivalové ceny a nominace: Zlatý lev, Benátky 2015
|
19.říjen - středa od 19:00 - do 21:53 hodin
Studio A
SIERANEVADA
Rumunsko 2016, režie Cristi Puiu, 173 minuty, titulky
Hrají: Mimi Branescu, Mirela Apostu, Eugenia Bosânceanu aj.
Tři dny po teroristických útocích na pařížskou redakci časopisu Charlie Hebdo a čtyřicet dní po smrti otce přijíždí Lary, úspěšný lékař, do ošuntělého rodičovského bytu, aby tu strávil sobotu se zbytkem rodiny a uctil památku zesnulého. Vrcholem dne má být příchod kněze a zádušní hostina. Vše je přesně naplánováno, ale nic nevychází. Program neustále narušují drobné nehody, pozdní příchody, vpády nezvaných hostů, neustávající sled drobných rozmíšek. Mezi hosty vyplouvají na povrch staré i nové křivdy, hovory se neustále stáčejí k ožehavým tématům. Klid tak není dopřán živým, ani mrtvým. Jeden z "praotců" rumunské nové vlny Cristi Puiu vytváří na několika metrech čtverečních strhující panoptikum různých lidských typů, které je zároveň symbolickým obrazem stavu postkomunistických společností, lapených ve stereotypech, hoaxech, ideových neshodách a naprosté absenci elit-otcovských figur. Sieranevada je smrtelně vážnou komedií o životě ve lži a neustálém očekávání věcí, které nepřicházejí.
Festivalové ceny a nominace: nominace na Zlatou palmu, Cannes 2016
|
20.říjen - čtvrtek od 19:00 - do 20:43 hodin
Studio A
24 TÝDNŮ
Německo 2016, režie Anne Zohra Berrached, 103 minuty, titulky
Hrají: Julia Jentsch, Bjarne Mädel, Johanna Gastdorf, Emilia Pieske aj.
Televizní komička Astrid čeká s přítelem dítě s Downovým syndromem a vážnou srdeční vadou. Je postavena před mučivé rozhodnutí, zda si dítě navzdory lékařské prognóze ponechat, či ne. Naléhavý film s famózní Julií Jentsch v hlavní roli prostřednictvím feministické perspektivy vypovídá o člověku tváří v tvář děsivému morálnímu dilematu. Nadějná německá filmařka vrátila na scénu klíčová témata práva ženy na plně svobodné rozhodnutí o nejobtížnějších věcech života i práva na to nebýt za svou volbu souzena. Zručná kombinace bolestivého naturalismu a jemného humoru, endoskopické obrazy plodu představují patrně první HD záběry ženského lůna v dějinách kinematografie. Důležitý, odvážný, emocemi nabitý film jednoznačně patřil k vrcholům letošního Berlinale.
Festivalové ceny a nominace: Prize of the Guild of German Art House Cinemas, Berlinale 2016, nominace na Zlatého medvěda, Berlinale 2016
21.říjen - pátek od 19:00 - do 20:28 hodin
Studio A
HEDI
Tunisko/Belgie 2016, režie Mohamed Ben Attia, 88 minut, titulky
Hrají: Majd Mastoura, Rym Ben Messaoud, Sabah Bouzouita aj.
Introvertní mladík Hedi se má brzy oženit s půvabnou nevěstou, jež mu byla na základě rodinné domluvy přidělena. Muž trpící pod diktátem citově manipulativní matky však díky setkání se svobodomyslnou tanečnicí Rym postupně nalézá odvahu postavit se rodinným očekáváním a konvencím. Chytře napsaný, od sentimentu zcela oproštěný snímek, který dokáže v detailech a náznacích prozradit o arabském jaru a porevolučním Tunisku více než mnohé politické komentáře, ohromuje na prvotinu mimořádně vyspělou formou. Jeho důsledně realistický až naturalistický tón je zřetelným odrazem rukopisu koproducentů - slavných bratrů Dardenneových. Attiovo neokázalé, hluboce emotivní prolnutí emancipační love story se sociopolitickou alegorií bylo po dlouhých dvaceti letech prvním arabským titulem v berlínské hlavní soutěži a právem si odneslo dvě významné ceny.
Festivalové ceny a nominace: Cena za nejlepší debut, Berlinale 2016, Stříbrný medvěd za nejlepší mužský herecký výkon (Majd Mastoura), Berlinale 2016
|